ВСТУП. Роль і місце літератури в житті нації. Розвиток літератури. Творча індивідуальність митця. Художній твір — нова естетична дійсність, що «вбирає» свій час і є носієм загальнолюдських вартостей. Аналіз твору в історичному та естетичному контекстах. ТЛ: аналіз художнього твору, контекст, естетика.
2
1
УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ (6 год.)
Процес виникнення фольклору. Багатство і розмаїття українського фольклору. Види родинно-побутових пісень. Культ романтизованих почуттів, сентиментальний пафос, традиційна символіка. Родинно-побутові пісні. «Місяць на небі, зіроньки сяють», «Цвіте терен, цвіте терен», «Сонце низенько, вечір близенько», «В кінці греблі шумлять верби». ТЛ: поглиблення знань з поетики народної пісні.
3
1
Родинно-побутові пісні. «За городом качки пливуть», «Світи, світи, місяченьку», «Лугом іду, коня веду». 2 пісні напам
4
1
Українське весілля. Весілля — один із провідних жанрів родинно-обрядової творчості. Основні етапи весілля та їхній пісенний супровід. Весільні пісні: «До бору, дружечки, до бору», «А брат сестрицю та й розплітає», «Розвий, сосно, сімсот квіток», «Летять галочки у три рядочки», «Ой матінко, та не гай мене». Естетична специфіка весільної пісні як обрядової. Використання елементів народної обрядовості у творах українських письменників.
5
1
Українські народні балади «Ой летіла стріла», «Ой на горі вогонь горить», «Козака несуть». Тематичні та стильові особливості, сюжет, герої українських балад. Класифікація балад (легендарні, історичні, сімейні, любовні та ін.). ТЛ: балада.
6
1
РМ№ 1 (у). Виразне читання творів УНТ.
7
1
ЛРК № 1. Усна народна творчість Донеччини.
8
1
Контрольна робота № 1 за темою «Роль і місце літератури в житті нації. Усна народна творчість» (тести).
9
1
ДАВНЯ УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА (13 год.)
Українська середньовічна література XI-XV ст. Розвиток писемності після хрещення Руси-України (988 р.) Найдавніші рукописні книги Київської Русі (Остромирове Євангеліє, Ізборник Святослава). Перекладна й оригінальна література.
10
2
Біблія (фрагменти). Легенди про створення світу, про перших людей Адама і Єву, про потоп на землі, про Вавилонську вежу, про Мойсея. Десять заповідей.
11
Притча про блудного сина. Біблія — Святе письмо і збірки літературних пам'яток (Книга Буття, Книга Псалмів, Пісня пісень). Біблійні книги в давній Україні: Псалтир (молитви), Євангелії (про Ісуса Христа), Апостол (про його учнів). Українські переклади Біблії. Використання біблійних тем, сюжетів, мотивів, образів у світовій та українській літературах. ТЛ: поглиблення поняття про притчу.
12
1
Оригінальна література княжої Руси-України. Літописи як історико-художні твори. «Повість минулих літ» — історична книга і збірка епічних творів.
Виникнення Києво-Печерського монастиря. Києво-Печерський патерик як пам'ятка житійної літератури, місце його укладання, головні герої. Зміст оповідання про Прохора-чорноризця....
13
1
Українська література Ренесансу і бароко. Роль православних братств, Острозької та Києво-Могилянської академій у розвитку української культури, зокрема книгодрукування. Перші друковані книги в Україні (Буквар — 1574, Апостол —1574, Біблія—1581). Іван Вишенський — мислитель, богослов, полеміст. ТЛ: Ренесанс, бароко.
14
1
Історично-мемуарна проза. Загальні відомості про козацькі літописи (Самовидця, Г. Грабянки, С. Величка). «Історія русів» (фрагменти) анонімного автора. Політична і культурна історія України, зображення національного і релігійного гніту.
15
1
Поезія. Іван Величковський. Фігурні (курйозні) вірші (із рукописних книг «Зегар з полузегарком» і «Млеко»). Семен Климовський. «Їхав козак за Дунай». Зразок давньої любовної лірики. Світова слава пісні. ТЛ: фігурний (курйозний) вірш.
16
1
Драматургія. Час і місце побутування шкільної драми, її роль, виконавці. «Владимир» Ф. Прокоповича — зразок шкільної драми. Роль Києво-Могилянської академії в розвитку театрального мистецтва. Вертеп як вид лялькового театрального дійства. Автори і виконавці вертепу. Його євангельська, різдвяна й етнографічно-побутова основи. Відродження вертепної традиції в наш час. ТЛ: шкільна драма, вертеп.
17
3
Григорій Сковорода. Життя і творчість філософа, просвітителя, поета. Його християнські морально-етичні ідеали. «Байки харківські» («Бджола та Шершень», «Собака і Вовк»). Повчальний характер і художні особливості збірки «Байки харківські».
18
Григорій Сковорода «Сад божественних пісень» («Всякому місту — звичай і права» напам + афоризми, «De libertate»). Біблійна основа творчості Г.Сковороди та його вчення про самопізнання і «сродний труд». ТЛ: афоризм.
19
Контрольний твір № 1 «Давня українська література. Г. Сковорода»
20
1
НОВА УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА (35 год.)
Суспільно-історичні обставини наприкінці XVIII ст. Духовне поневолення нації. Життя народу — предмет художнього зображення. Актуальність фольклорної традиції. Розвиток фольклористики, етнографії. Основні художні напрями (класицизм, романтизм, початкові форми реалізму). Бурлескна стильова течія. Найвидатніші митці. Творчість І.Котляревського — новий етап у розвитку національного самоусвідомлення. Драматург і театральний діяч.
21
3
Іван Котляревський «Енеїда». Історія створення поеми, джерела, жанр, зміст твору. ТЛ: травестія, пародія, бурлеск, алюзія.
22
Композиція, сюжет, тематика, проблематика, ідея «Енеїди». Національний колорит, зображення життя всіх верств суспільства, алюзії на українську історію в ній. Уривок напам.
23
Позасюжетні елементи «Енеїди». «Енциклопедія народознавства». Образна система. Образ Енея. Бурлескний гумор, народна україн-ська мова. Утвердження народної моралі (картини пекла, раю) в дусі просвітительства.
24
1
Соціально-побутова драма «Наталка Полтавка» — перший твір нової української драматургії, її довготривале сценічне життя. Торжество народної етики. Наталка як уособлення кращих рис української жінки, що відстоює людську гідність, бореться за своє щастя. Роль і функція пісень у драмі. Значення творчості І. Котляревського.
25
1
РМ № 2 (п). Характеристика головного героя твору.
26
1
Контрольна робота № 2 за темою «Нова українська література. Творчість І. Котляревського» (відповіді на запитання).
27
2
Григорій Квітка-Основ'яненко. Батько української прози, один із перших у Європі «творців людової повісті» (І. Франко). Гуманістичний пафос, християнські ідеали, етнографічне тло творів.
28
«Маруся» — перша україномовна повість нової української літератури, взірець сентименталізму. Головні персонажі твору — уособлення високих морально-етичних якостей простої людини. ТЛ: поняття про сентименталізм, реалізм.
29
1
Контрольний твір № 2 «Нова українська література. Творчість І. Котляревського і Г. Квітки-Основ’яненка».
30
1
ПЧ № 1.Григорій Квітка-Основ'яненко «Сватання на Гончарівці»
II CЕМЕСТР
№
К-сть год.
Дата
Скор
Тема уроку
31
2
Література українського романтизму. Ідейно-художні особливості романтизму. Поглиблення бачення розбіжності між ідеалом і дійсністю. Зв’язок із національним рухом. Українські поети-романтики: П.Гулак-Артемовський («Рибалка»), Є. Гребінка («Українська мелодія»). ТЛ: романтизм, елегія, романс.
32
Українські поети-романтики: В. Забіла («Соловей»), М. Петренко («Небо» напам). Роль «Руської трійці» у національному духовному відродженні. «Русалка Дністрова». М.Шашкевич — зачинатель нової української літератури на західних землях («Веснівка»). Значення романтизму для нового етапу розвитку слов’янських літератур.
33
2
Микола Гоголь. Життєпис письменника, літературна діяльність, її значення для української культури. Вираження глибин національного духу у творчості Гоголя. Український фольклор — джерело творів митця.
34
М. Гоголь «Вечір проти Івана Купала»: романтична умовність оповідання, жанр, моральні мотиви, ідея. Зв’язок з “нечистою силою” як метафора злодіяння.
35
36
2
Тарас Шевченко. Геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні
Рання творчість Т. Шевченка. Перші поетичні твори баладного та елегійного жанрів. Вісь неперервності історичного часу («До Основ'яненка», «На вічну пам'ять Котляревському», «Думка» («Нащо мені чорні брови»...). Балади Т.Шевченка: тривога за жіночу долю, умовність у баладі («Причинна», «Лілея»). ТЛ: поняття про лірику й ліро-епіку.
37
3
«Гайдамаки» (напам фрагм) Т. Шевченка: складність історичної долі українського народу, невідворотність його боротьби за визволення.
38
39
Повсталий народ як герой поеми. Одна з її головних ідей — “крила” особи у злитості її боротьби за щастя із боротьбою свого народу (образ Яреми). Необхідність перегорнути трагічну сторінку історії, по-сучасному оцінити минуле. Заклик до єднання слов’янських народів.
40
1
Контрольна робота № 3 «Творчість поетів-романтиків, М.Гоголя. Ранній період творчості Т. Шевченка» (тести).
41
1
Творчість Т. Шевченка періоду «Трьох літ».
Глибокі роздуми поета про минуле і сучасне України («Чигрине, Чигрине...»). Пророчий заповіт нащадкам «Як умру, то поховайте…» («Заповіт»).
42
1
“Стоїть в селі Суботові...” Художня оцінка діяльності Богдана Хмельницького (зокрема, так званого возз’єднання України з Росією 1654 р.).
43
1
Поема «Кавказ» - пристрасний відгук на тогочасну загарбницьку імперську політику. Продовження теми національно-визвольної боротьби. Узагальнена ідея поеми — неприйняття насильства, поневолення людей, осуд загарбницьких воєн.
44
2
Поема Т. Шевченка «Сон» («У всякого своя доля...») напам і сучасна поетові суспільно-політична дійсність. Композиційний прийом “сну”, його роль для розширення можливостей поетичного зображення. Сатиричний пафос поеми. ТЛ: алегорія, гротеск.
45
Протистояння імперського режиму й вільнодумної, національне свідомої особистості в поемі Т. Шевченка «Сон» («У всякого своя доля...»).
ТЛ: контраст, умовність.
46
47
2
“І мертвим, і живим, і ненарожденним...” (напам) Продовження теми “земляків” у посланні. Викриття конформізму значної частини української еліти. Бичування комплексу меншовартості. Критичний перегляд національної історії задля перспективи її кращого майбутнього. Настроєві інтонації твору (суперечка, пересторога, погроза, заклик тощо).
48
1
Тема жіночої долі у творчості Т. Шевченка. «На панщині пшеницю жала...», «У нашім раї на землі...».
49
1
РМ № 3 (у). Роздуми над важкою жіночою долею за часів кріпацтва.
50
51
2
Еволюція жіночого образу в поезії Шевченка. Тема матері й сина. Творча інтерпретація поетом образу жінки і пієтет християнина. Різні типи втілення теми жіночої долі в поемах Т. Шевченка: романтичний («Катерина»), реалістично-побутовий («Наймичка»), символічно-узагальнений («Марія»).
52
1
Лірика Т. Шевченка періоду арешту й заслання і після повернення із заслання.
Вершинні зразки Шевченкової лірики. Риси автобіографізму в образі ліричного героя. Ностальгія за ідилією родинного життя, висока філософія життя людини на землі (“Садок вишневий коло хати...”). Самотність і пошуки її долання. Підбиття підсумків чесно прожитого життя. «Росли укупочці, зросли...» Т.Шевченка — зразок інтимної лірики. Самотність і пошуки її долання у вірші «Доля» (напам). ТЛ: ліричний герой, медитативна лірика.
53
1
Духовна присутність Біблії в усій творчості Т. Шевченка. Біблійні переспіви поета («Ісаія. Глава 35»). Цикл “Давидові псалми”. ТЛ: псалми, гімн.
54
1
Світова велич українського поета. Огляд вивченої поетичної спадщини Т.Шевченка і його малярського доробку, прози, драматургії, міркувань із “Щоденника”. Визначні діячі світової культури про Шевченка. Його вплив на літератури інших народів. Шевченко та історичний поступ України. Вшанування пам’яті поета.
55
1
РМ № 4 (п). Написання реферату «Світова велич українського поета».
56
1
Контрольний твір № 3. «Творчість Т.Шевченка»
57
6
Пантелеймон Куліш. Життєвий і творчий шлях письменника. Перший український професійний літературний критик, перекладач (Біблія, твори В.Шекспіра, Й. В. Ґете), автор підручників для школи, першого українського правопису “кулішівка”. Вплив на П. Куліша ідей європейського просвітництва: “Українець у Європі, європеєць в Україні”. Романтичний світогляд. Ентузіазм і жертовність П. Куліша у громадській та культурницькій роботі на шляху духовного відродження нації.
58
«Чорна рада» П. Куліша — перший україномовний історичний роман. Назва, історична основа, зміст роману. ТЛ: роман, історичний роман.
59
Тематика, конфлікт, композиція, сюжет, мотиви роману П. Куліша «Чорна рада». Показ протистояння сил державотворення і руйнівництва.
60
61
Чоловік Божий — носій основної ідеї. Хутір — символ українського способу життя; Черевань — уособлення щасливого хутірського життя; Іван Шрам і Яким Сомко — носії ідеї державності України; Леся і Петро Шраменко — уособлення сімейної ідилії, як символу незнищенності українців, України; Кирило Тур — втілення запорозької вольниці та козацького лицарства. Романтичний мотив дороги і його місце у творі. Оцінка роману Т. Шевченком.
62
Контрольна робота № 4 «Творчість П. Куліша» (тести, відповіді на запитання).
63
4
Марко Вовчок. Життя і творчість письменниці. Премія Академії Франції за історичну повість “Маруся”. Марко Вовчок як перекладач (Ж. Верна, Г.К. Андерсена, А.Е.Брема). «Народні оповідання».
64
65
Продовження теми народного життя в повісті «Інститутка». Антилюдяна суть кріпосництва та солдатчини. Образи персонажів — людей із народу та панночки. Авторська позиція у творі. ТЛ: реалізм.
66
Контрольний твір № 3 «Творчість Марка Вовчка».
67
1
ПЧ № 2 «Народні оповідання» Марка Вовчка.
68
1
ЛРК № 2 . Проза.
69
70
Урок-підсумок. Проведення бесіди або диспуту про твори, що вивчалися упродовж року й найбільше запам’яталися.