Субота, 14.06.2025, 09:14

Васильєва Майя Петрівна


                                     Дивосвіт

Меню сайту
Фото дня Українські пісні
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 66
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Розробки уроків та позакласних заходів » Майстер-клас День матері

Майстер-клас
[ Викачати з сервера (8.35 Mb) ] 30.01.2016, 14:23

 

                             

 

 

 

 

 

Майстер-клас

 

Тема:   «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках української мови в 5 класі.

 

Використання в мовленні речень різних видів за метою висловлювання та емоційним забарвленням».

                                        Підготувала  вчитель

                                                                                Васильєва Майя  Петрівна

 

       

                                                                                                     

                          

 

 

Тема: «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках укр. мови в 5 класі. Використання в мовленні різних видів речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням».     Слайд1.

 ПРИЙОМ  - Творче конструювання.

 

 ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ.

 

      Мета  заняття  -  навчити  розрізняти види речень за метою висловлювання та за емоційним забарвленням. Удосконалювати вміння  використовувати в творчій діяльності ці види речень.

    Основні елементи технології, методи: індукція, соціоконструкція, афішування.

План проведення майстер-класу:

  1. Виділення проблеми.
  2. Об’єднання  в групи для вирішення проблеми.
  3. Панель – актуалізація.
  4. Робота з матеріалом.
  5. Представлення результатів роботи.
  6. Рефлексія.

 

Перебіг заняття

І. Підготовчо-організаційний етап: постановка цілей і завдань. Виділення проблеми.

Вітання, вступне слово.

      Учитель промовляє: «Доброго дня!  Я вітаю тих, хто…», додаючи фрази «вже прокинувся, поснідав, в доброму гуморі, хоче спілкуватися, хоче мати гарний настрій, натхнення». Після кожної фрази учасники, які вважають, що фраза стосується їх, підводяться й виходять. Учитель та всі присутні аплодують  їм.

  • Пропоную вам вибрати квітку – символ весни й організуватися в одну з трьох груп.

    Дев’ять учасників вибирають аркуш із зображенням весняних квіт.

        

    Слайд 2.

     Таким чином, ми поділилися на три групи. Пропоную зайняти свої місця.

ІІ. Панель – актуалізація.

      Сьогодні на занятті ми навчимося розрізняти види речень за метою висловлювання й за емоційним забарвленням. А також будемо використовувати в творчій діяльності ці види речень.

     Часто учні плутають види речень за метою висловлювання й за емоційним забарвленням. Тому навчимося розрізняти таки види речень.

 

  Речення за метою висловлювання

 

 

 

 

Розповідні

 

Питальні

 

Спонукальні

             

        

      Слайд 3.

       Розповідні речення – це речення, у яких повідомляється про факт дійсності, явище, подію.  Наприклад:  Квіти зробили луки розмаїтими й запашними.      Хочеться дослухатися до дивовижного світу.

      Питальні речення   - це речення, у яких про щось запитується. Наприклад: Квіти зробили луки розмаїтими й запашними?   Хочеться дослухатися до дивовижного світу?

     Спонукальні речення – це речення, в яких виражається спонукання до дії (наказ, прохання, порада, вимога, побажання). Наприклад: Квіти, зробіть луки розмаїтими й запашними.     Дослухайся  до дивовижного світу.

      А тепер виконаємо завдання.

     Вам роздані аркуші паперу. Візьміть аркуш, складіть його вдвоє, тепер учетверо. Виріжіть, як сніжинку, таку фігуру – у нас вийшла квітка.

 

 

 

 

                   

 

 

     На своїй квітці кожний учасник 1 групи записує розповідне речення, 2 групи - питальне речення, 3 групи - спонукальне речення. Тема – «Весна».

    Прослуховування й обговорення. Учасники входять у діалог, проявляють активну позицію, тим самим допомагаючи майстрові в організації заняття.

   Так, із цим завданням легко впоралися.   

   Увага! Розповідні, питальні й спонукальні речення можуть виражати сильні емоції (почуття, переживання) – радість, здивування, захоплення, біль, сум, відчай, страх. Такі речення називають окличними.

 

Речення

за емоційним забарвленням

 

 

 

 

Окличні

 

Неокличні

         

 

   Слайд 4.

       Усі види речень за метою висловлювання можуть бути окличними чи неокличними.

Наприклад: 

     1.Квіти зробили луки розмаїтими й запашними.      Хочеться дослухатися до дивовижного світу. (Розповідні речення. Неокличні). 

     Квіти зробили луки розмаїтими й запашними!      Хочеться дослухатися до дивовижного світу!  (Розповідні речення. Окличні). 

 

2. Квіти зробили луки розмаїтими й запашними?   Хочеться дослухатися до дивовижного світу? (Питальні  речення. Неокличні). 

   Квіти зробили луки розмаїтими й запашними?!   Хочеться дослухатися до дивовижного світу?! (Питальні  речення. Окличні). 

 

3. Квіти, зробіть луки розмаїтими й запашними.     Дослухайся  до дивовижного світу.  (Спонукальні речення. Неокличні). 

    Квіти, зробіть луки розмаїтими й запашними!     Дослухайся  до дивовижного світу!  (Спонукальні речення. Окличні). 

 

     Зараз пограємо у гру з м’ячем. Я кидаю м’ячик, називаю речення неокличне. Ви мені повертаєте м’яч, це речення від вас звучить вже з окличною інтонацією, тон підвищується на початку та в кінці речення.

     Приклад:

     Чуєш подих тепла?     -    Чуєш подих тепла?! 

     Це весна вже прийшла.   -    Це весна вже прийшла! 

     Прокидайся, земля.    –   Прокидайся, земле!

     Біжать веселі струмочки.   -   Біжать веселі струмочки!

     Зацвітайте,  перші проліски.  -  Зацвітайте,  перші проліски!

     Зелененька травичка вже з’являється? - Зелененька травичка вже  з’являється?

    Тендітні квіти розквітають. -  Тендітні квіти розквітають!

    Україно, весняні свята стрічай.  -   Україно, весняні свята стрічай!

    Молодці. Так ми навчилися розрізняти види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням. А тепер перейдемо до творчого завдання.

ІІІ. Основна частина заняття. Робота з матеріалом.

Основні елементи технології, метод -

Соціоконструкція. Найважливіший елемент технології майстер-класу - групова робота.  Побудова, створення результату групою.   

     Давайте визначимо тему нашого творчого завдання. Підказка. Навесні  українці святкують багато свят, а одне з них – наймиліше, найщиріше. Пропоную вам переглянути зображення й самостійно визначити цей день.   Слайд 5.

 

     Представлені зображення під супровід музики.

                     

                    

                  

                                              

         

-Так, це День матері, який ми відзначаємо другої неділі травня.     

      Для кожного з нас найдорожча в житті людина – це, звичайно ж, мама. Адже саме мама подарувала нам життя, саме мама завжди до нас ніжна й уважна. Хіба хтось може бути ближчим за неї? Руки та обличчя жінки-матері — це те, що завжди заспокоїть, підтримає, збереже від будь-якого зла. Мати-Берегиня завжди поруч із нами. Мама — найрідніша і найдорожча у цілому світі людина, і все в дитині — від матері. Це вона вчила нас вимовляти перші слова, посміхатися до людей, говорити з ними ввічливо, з любов’ю. Вона нас вчила бути дорослими. І пізнаючи закони життя, саме від матері ми перейняли наймудрішу науку — любити людей. Бо лише з любові народжується прекрасне.

      Саме зараз і у нас народить оповідання про двох дуже вдячних і люблячих  хлопчиків, які хотіли в цей день зробити сюрприз матусі. А чи вийшло у них? Слайд 6.

    Завдання:  розташуйте  в правильній послідовності малюнки  й опишіть їх – створіть оповідання «Подарунок матусі» за серією картинок, використовуючи в своєму мовленні розповідні, питальні й спонукальні речення, а також окличні й неокличні речення. Використовуй наступні мовні засоби:

А  – брати чашки, висковзувати, розбивати;

В  - поставити молоко в мікрохвильову піч, молоко збігає;

 С  -  дуже рано прокинутися, о 06.00, розбудити брата, зробити сюрприз у цей святковий день, приготувати сніданок,  натягнути ковдру на вуха, наказувати, мусити слухатися;

 D – піти за весняними квітами,насолоджуватися ароматами,  у  садочку  роздивлятися равлика;

 E  - посміхатися, пишатися,  хвалити дітлахів, мати можливість відпочивати й не працювати в цей день;

 F  - мчати босоніж через сад, забруднитися, тримати в руках улюблені квіти матусі – ніжні та запашні конвалії й небесно блакитні незабудки;

G  -  злякатися, побачити безпорядок, черепки улюбленої чашки, озеро молока в мікрохвильовій пічці й накритий стіл;

 H – покликати матусю.

    

 

    Матеріал роздається трьом групам,  учитель надає допомогу у визначенні послідовності картинок, методичний коментар.

     Роботу розподіляємо наступним чином:

  1. Визначаємо послідовність картинок.
  2. Початок оповідання – 4 картинки – готує перша група, названа за вибором квітки – «Конвалія». Не забуваємо головну умову: використовуєте в своєму мовленні речення різних видів за метою висловлювання й емоційним забарвленням.
  3. Продовження  - наступні 4 картинки готує друга група – «Кульбаба». До роботи, групи! Ви маєте 5 хвилин.
  4. А третя група, «Фіалка» - експерти. Ваше завдання: слухаючи результат роботи груп, визначити речення різних видів. Вас троє учасників. Кожний з вас нехай буде експертом свого речення. Перший учасник визначає розповідні речення (сигналом буде піднята рука), другий – питальні, третій – спонукальні. Сигнальними картками визначаємо окличні речення.

 

    Робота виконується під супровід музики

      

 

    І поки дві групи готують оповідання, пропоную членам третьої групи також виконати творче завдання, випробувати свої сили у відтворенні  віршів. Вам роздані поезії на цю ж тематику. Вставте потрібні на місці пропуску слова.

  День матері.      О. Гаєцька

Мамо найдорожча,

 Мамочко єдина,

 Щирі  ….   –                    (побажання)

 Від доні, від сина.

 Квіточок пахучих

 Принесли багато

 В цей травневий ранок,

 У велике  …  !                 (свято)

 

Теплий віршик для мами.        Олександр Дерманський

Мамо, добре, що ти є, -

Ніжне  …  моє!                  (сонечко)

Від твоєї теплоти

Так і хочеться рости…

Найгарнішу, найдобрішу, -

Я люблю тебе … !                  (найбільше)

І коли дорослим стану,

Теж любить не перестану!

Бо ріднішої, ніж ти,

В цілім світі  …  !            (не знайти)

Добре, мамо, що ти є, -

Тепле сонечко моє!

 

Любій мамі.                 В. Грінчак

Мамо, настала весна,

 Квітне верба …,                 (запашна)

 Річка в долині синіє.

 Мамо, настала весна,

 Пташечка в полі співає,

 Пісня її чарівна

 Сонечко вранці …  .            (стрічає)

 Мамо, настала весна,

 Квітів нарвали ми з татом

 Там, де поляна ясна,—

 В тебе ж веснянеє  …  !              (свято)

 

ІІІ. Представлення результатів діяльності учасників майстер-класу – АФІШУВАННЯ. Обговорення.

  • Час збігає. Групи вже готові продемонструвати свою роботу. Експерти уважно слухають і аналізують. Будь ласка.

      По черзі члени груп презентують свою роботу.

Приблизна відповідь.

      Шоста година ранку.  Михайлик прокинувся дуже рано, прийшов розбудити брата. "Вставай!  -  Михайлик  наказує Льончику суворо. -  Ц-ц , тихіше. Сьогодні День матері!  Давай зробимо сюрприз матусі в цей святковий день: приготуємо сніданок". Льончик, молодший брат Михайлика, бурмоче : "Я дуже втомився , я хочу спати ". Він тягне ковдру на вуха, але Михайлик  наполегливо наказує: "Вставай. Інакше буде надто пізно. Ти чуєш мене?  Приготуємо сюрприз матусі!" Льончик мусить слухатися старшого брата, тому виконує його наказ.

      Хлопці прийшли  на кухню. Михайлик каже: «Льончику, біжи зірви квітів».  А сам хотів  заварити чай. Він бере чашки з шафи, але вони висковзують  з його рук і падають  на підлогу. На підлозі  -  самі черепки! Що робити?

     Тим часом  Льончик пішов у сад за весняними квітами, щоб матуся зранку насолоджувалася ароматами. «Де ж ці квіти?» - думає хлопчик, роздивляючись. Та раптом на землі він побачив равлика. «Який цей равлик цікавий!» - скрикнув Льоня. Він захотів роздивитися знахідку  ретельніше й ліг на сиру землю. Хлопчик пограв трохи з равликом, згадав за чим прибіг. Де ж ті квіти? Тут на очі потрапили незабудки й конвалії.

      Льончик зірвав квіти й  помчав босоніж через сад додому, забруднений, але щасливий. Адже в руках він тримав улюблені квіти матусі – ніжні запашні конвалії й небесно блакитні незабудки!

      «Де ти так довго барився? Постав молоко в мікрохвильову піч: треба розігріти», - наказав Михайлик. Хлопчики включити піч, щось не так  -  і молоко збігло. Що робити? Та час вже кликати матусю. Михайлик каже: «Льончик, іди запрошуй до столу матусю, а  то не вийде сюрприз».

      Льончик постукав у двері матусиної спальні. «Рідненька, прокидайся. Зі святом! На тебе чекає сюрприз. Пішли», - покликав Льончик маму.

     Увійшовши до кухні, матуся злякалася. Що сталося з її чистою кухнею?  Безпорядок!  Черепки улюбленої чашки! На підлозі  - шматочки землі! Озеро молока в мікрохвильовій пічці! Це сюрприз? Потім перевела погляд на щасливі обличчя дітей. «Накритий стіл? Квіти?» - здивувалася матуся.

     Вона посміхнулася.  «Як приємно, любі мої! Спасибі, ви влаштували мені свято», - похвалила дітлахів і обійняла їх. Матуся пишалася своїми дітьми. "Так, звичайно, -  каже Михайлик з гордістю. - Це сюрприз!"  А Льончик додав:  " Сьогодні, матусю, відпочивай і не працюй. День матері! "

ІV. Рефлексія. Активізація самооцінки й самоаналізу щодо діяльності в майстер-класі.

Учитель.

      Дякую групам за представлену роботу, експертів – за виконання свого завдання. На занятті ми навчилися розрізняти види речень за метою висловлювання й за емоційним забарвленням, використовуючи в мовленні печення різних видів, створили цікаве оповідання.

    Обмін думками присутніх, оцінка тому, що відбувається.

     До речі, така цікава історія, як з братами Михайликом і Льончиком, сподіваюся, трапляється з багатьма, бо кожний з вас цінує найріднішу людину, розуміє, скільки можливого й неможливого зробила ця жінка для вас. Мати вчила нас поважати друзів, бути вірними їм і у радощах, і у горі. І ніхто не знає, скільки любові та болю може вмістити материнське серце, скільки переживань за своїх дітей воно може винести. А коли діти стають дорослими, мама так само ділить з ними всі переживання їх самостійного життя.

     Ненці, яка дарує нам життя, яка вчить нас по совісті жити і любити людей, присвячені поетичні рядки М. Рильського, А. Малишка, Д. Павличка,  Б. Олійника, В. Симоненка… До матері — хранительки роду, ніжної, чуйної, мудрої жінки — звернені найтепліші рядки поетів.

     Учасники групи «Фіалка» зачитують вірші.

     На цьому заняття завершено. На все добре!

Категорія: Майстер-клас День матері | Додав: mayya
Переглядів: 589 | Завантажень: 14 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar